Internetes Projekt

Matematika és művészet

Típus: Anyaggyűjtés

Téma/tantárgy: A matematika alkalmazásai

Osztály: 11.-12.

Szükséges előismeretek: Középiskolás geometria

Oktatási célok:
Kiderül, hogy a matematika kapcsolatban áll olyan, látszólag távoli területekkel is, mint a művészetek. Tudatosíthatja ezáltal a tanulókkal, hogy a matematika az élet minden területét áthatja, a matematikai gondolkodásmód kialakulása nem csak azért fontos, hogy a matematika feladatokat meg tudjuk oldani, hanem mert ez nagyon sokszor segít abban, hogy könnyebben megértsünk bizonyos dolgokat. Ezenkívül persze élet közelibbé teszi a matematikát, oldja annak szárazságát.

Mit csinálnak/tanulnak a diákok:
Elsősorban általános műveltségüket fejlesztik, hiszen egy matematikával foglakozó embernek (még ha az gimnazista is) illik tudni ezekről a dolgokról, ezenkívül találkoznak azon matematikai problémák alkalmazásaival, amelyek az előkerülő területek hátterében állnak.

Felhasznált Internet címek:

Témához kapcsolódó érdekes oldalak tanárok számára:
http://www.library.ubc.ca/edlib/maed314.html

Matematikai grafikák gyűjteménye:
http://www.best.com/~xah/MathGraphicsGallery_dir/mathGraphicsGallery.html -

Geometria a festményekben, grafikákban:
http://www.mcs.mq.edu.au/staff/fkerr/Comp.htm

Interjú Escher-rel:
http://www.ga.k12.pa.us/academics/us/math/Millar/Escher/Grau.htm

Escher művészeti stílusáról:
http://www.math.csusb.edu/susan

Escher élettörténete, kiindulópont egyéb oldalakhoz:
http://Kultur-online.com/greatest/fr-escher.htm

Escher által használt matematikáról:
http://www.WorldOfEscher.com ;
http://www.wam.umd.edu/~cohend/ ;
http://geocities.com/ResearchTriangle/Node/7927/escher/escher.htm

Escher és a matematika:
http://forum.swarthmore.edu/epigone/math-teach/twulswimhend

Escher és a trigonometria:
http://www.ams.org/new-in-math/circle_limit_iii.html

Interaktív oldal a zene matematikájáról, zenei ismeretekkel, tesztekkel (Pythagorasz, Fibonacci és a zene, Mozart és a matematika, és sok egyéb érdekesség):
http://tqjunior.advanced.org/4116/Music/music.htm

A valószínűség számítás és a zene:
http://levering.k12.pa.us/WWW/probability/music/


http://www.ga.k12.pa.us/academics/US/math/Geometry/GEOMPROJ/JUSTHIST/Matmusic.htm.

 

Projekt menete:
A projekt legfontosabb célja az, hogy a gyerekek felismerjék a matematikai gondolkodás fontosságát az matematikához látszólag nem kapcsolódó területeken is. Ezért nem annyira az a fontos, hogy megtanulják, hogy hol mit használnak a művészek, hanem, hogy egyáltalán foglalkozzanak a témával. Így a projekt megvalósítása egy vita-fórum keretén belül történhet (természetesen nem kötelező részvétellel). A tanár segítséget ad a diákoknak, hogy miről hol olvashatnak, majd különböző témák megvitatásával kerülnek feldolgozásra az olvasottak. A vita-fórum szervezése történhet osztályon belül, vagy osztályok között is. (Esetleg előbb osztályon belül, majd akiknek sikerült egy egységes nézőpontot kialakítaniuk, részt vehetnek egy osztályok közötti vitában is). Lehetséges vitatémák:

  • Escher matematikus volt vagy művész? A matematika mely területeit használta fel és hogyan? Miért használják egyes helyeken munkáit a matematika tanításában?
  • Vajon miért időtlen Escher népszerűsége? Konkrét munkákon mutasd be, hogy neked miért tetszik / nem tetszik Escher művészete.
  • Érdemes-e foglakozni azzal, hogy milyen matematikai háttér áll a zene mögött?

A projekt inkább órákon kívüli tevékenység lehet ( pl. iskolanap része).

Számítógépen kívüli tevékenységek: A vita-fórum megszervezése és lebonyolítása.

Számítógépes tevékenységek: Anyaggyűjtés.

Szükséges előkészületek: A projekt menetének előkészítése (mikor, hol kerüljön megszervezésre a vita-fórum, stb.), a tanulók felkészítése (miről hol olvashatnak).

Szükséges órai foglalkozás időtartama:
Mivel a projekt órákon kívüli tevékenység, csak a megszervezéshez van szükség minimális órai megbeszélésekre. Ezenkívül kötetlen az időtartam, attól függ, hogy hányan vesznek részt benne és mennyi mondanivalójuk van.

Felmérési módszer: Inkább az érdekes, hogy a gyerekek milyen arányban vettek részt a projektben és mennyire lelkesen.

Utómunkálatok: Érdekes vélemények, álláspontok, a vita menete weboldal formájában felkerülhetnek az iskola honlapjára.

 

Készítette: Szatmári Júlia

Szak:matematika-informatika