Típus: Anyaggyűjtés
Téma/tantárgy: A matematika alkalmazásai
Osztály: 11.-12.
Szükséges előismeretek: Középiskolás geometria
Oktatási célok:
Kiderül, hogy a matematika kapcsolatban áll olyan, látszólag távoli területekkel is, mint a művészetek. Tudatosíthatja ezáltal a tanulókkal, hogy a matematika az élet minden területét áthatja, a matematikai gondolkodásmód kialakulása nem csak azért fontos, hogy a matematika feladatokat meg tudjuk oldani, hanem mert ez nagyon sokszor segít abban, hogy könnyebben megértsünk bizonyos dolgokat. Ezenkívül persze élet közelibbé teszi a matematikát, oldja annak szárazságát.Mit csinálnak/tanulnak a diákok:
Elsősorban általános műveltségüket fejlesztik, hiszen egy matematikával foglakozó embernek (még ha az gimnazista is) illik tudni ezekről a dolgokról, ezenkívül találkoznak azon matematikai problémák alkalmazásaival, amelyek az előkerülő területek hátterében állnak.Felhasznált Internet címek:
Témához kapcsolódó érdekes oldalak tanárok számára:
http://www.library.ubc.ca/edlib/maed314.htmlMatematikai grafikák gyűjteménye:
http://www.best.com/~xah/MathGraphicsGallery_dir/mathGraphicsGallery.html -Geometria a festményekben, grafikákban:
http://www.mcs.mq.edu.au/staff/fkerr/Comp.htmInterjú Escher-rel:
http://www.ga.k12.pa.us/academics/us/math/Millar/Escher/Grau.htmEscher művészeti stílusáról:
http://www.math.csusb.edu/susanEscher élettörténete, kiindulópont egyéb oldalakhoz:
http://Kultur-online.com/greatest/fr-escher.htmEscher által használt matematikáról:
http://www.WorldOfEscher.com ;
http://www.wam.umd.edu/~cohend/ ;
http://geocities.com/ResearchTriangle/Node/7927/escher/escher.htmEscher és a matematika:
http://forum.swarthmore.edu/epigone/math-teach/twulswimhendEscher és a trigonometria:
http://www.ams.org/new-in-math/circle_limit_iii.htmlInteraktív oldal a zene matematikájáról, zenei ismeretekkel, tesztekkel (Pythagorasz, Fibonacci és a zene, Mozart és a matematika, és sok egyéb érdekesség):
http://tqjunior.advanced.org/4116/Music/music.htmA valószínűség számítás és a zene:
http://levering.k12.pa.us/WWW/probability/music/
http://www.ga.k12.pa.us/academics/US/math/Geometry/GEOMPROJ/JUSTHIST/Matmusic.htm.
Projekt menete:
A projekt legfontosabb célja az, hogy a gyerekek felismerjék a matematikai gondolkodás fontosságát az matematikához látszólag nem kapcsolódó területeken is. Ezért nem annyira az a fontos, hogy megtanulják, hogy hol mit használnak a művészek, hanem, hogy egyáltalán foglalkozzanak a témával. Így a projekt megvalósítása egy vita-fórum keretén belül történhet (természetesen nem kötelező részvétellel). A tanár segítséget ad a diákoknak, hogy miről hol olvashatnak, majd különböző témák megvitatásával kerülnek feldolgozásra az olvasottak. A vita-fórum szervezése történhet osztályon belül, vagy osztályok között is. (Esetleg előbb osztályon belül, majd akiknek sikerült egy egységes nézőpontot kialakítaniuk, részt vehetnek egy osztályok közötti vitában is). Lehetséges vitatémák:
- Escher matematikus volt vagy művész? A matematika mely területeit használta fel és hogyan? Miért használják egyes helyeken munkáit a matematika tanításában?
- Vajon miért időtlen Escher népszerűsége? Konkrét munkákon mutasd be, hogy neked miért tetszik / nem tetszik Escher művészete.
- Érdemes-e foglakozni azzal, hogy milyen matematikai háttér áll a zene mögött?
A projekt inkább órákon kívüli tevékenység lehet ( pl. iskolanap része).
Számítógépen kívüli tevékenységek: A vita-fórum megszervezése és lebonyolítása.
Számítógépes tevékenységek: Anyaggyűjtés.
Szükséges előkészületek: A projekt menetének előkészítése (mikor, hol kerüljön megszervezésre a vita-fórum, stb.), a tanulók felkészítése (miről hol olvashatnak).
Szükséges órai foglalkozás időtartama:
Mivel a projekt órákon kívüli tevékenység, csak a megszervezéshez van szükség minimális órai megbeszélésekre. Ezenkívül kötetlen az időtartam, attól függ, hogy hányan vesznek részt benne és mennyi mondanivalójuk van.Felmérési módszer: Inkább az érdekes, hogy a gyerekek milyen arányban vettek részt a projektben és mennyire lelkesen.
Utómunkálatok: Érdekes vélemények, álláspontok, a vita menete weboldal formájában felkerülhetnek az iskola honlapjára.
Készítette: Szatmári Júlia Szak:matematika-informatika