Comenius Logo Háló

Turcsányiné Szabó Márta

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Informatika Szakmódszertani Csoport

1117 Budapest, Pázmány Péter Sétány 1D.

Tel: (36-1) 463 3525, Fax: (36-1) 463 1648

e-mail:TURCSANYINE@LUDENS.ELTE.HU

 

1. Ismertetô

A TeaM Labor (Teaching with Multimedia) 1997-ben alakult az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatika Szakmódszertani Csoportján belül. A Labor az oktatóprogramok kutatásával és értékelésével, az IKT (Információs és Kommunikációs Technológia) tantárgyi integrálásának módjával, az oktatóanyagok hatékony tervezésével és prezentálásával, és különbözô projektekben való részvétellel foglalkozik, amelyek sokszor a témát és az anyagi támogatást is biztosítják. A labor munkájában közremûködnek informatika szakos hallgatók, akik szakdolgozatukat készítik és PhD hallgatók, akik a kutatási témáik keretén belül vesznek részt a munkában és az oktatásban. A labor tagjai az informatika szakos hallgatókkal együtt olyan Logo mikrovilágok (oktató jellegû programok) fejlesztésén is dolgoznak, amelyek segítségével a gyerekek képesek tartalom-gazdag kommunikációt megvalósítani egymás között, a tanáraik és a fejlesztôk között, hazán belül és nemzetközi szinten egyaránt.

2. Comenius Logo Web oldalak alapgondolata

A Comenius Logo oldalak egyik célja, hogy ötleteket, iránymutatást, csatlakozást biztosítson a Logo iránt érdeklôdôknek, és hogy hálóként összekösse az iskolákat, az otthonokat és a tanárképzô intézeteket a közös érdekeltség ürügyén. Az egyenlôre csak korlátozott anyagot tartalmazó, de folyamatos fejlesztés alatt álló oldalak a Logo és az alkalmazásával véghezvihetô tárgyi tanulásban, kísérletezésekben és felfedezésekben kíván segítséget nyújtani. Az oldalakon szereplô tevékenységeket a Kossuth Kiadó terjesztésében megjelent segédanyagok és könyvek használata teszi lehetôvé.

A Comenius Logo Web oldalak másik célja az, hogy lehetôvé tegye a kölönbözô nyelveket beszélô gyerekek országhatárokon túli kommunikációját a Logo alapú szerzôi rendszerrel kifejezett gondolataik, játékaik, és egyéb közléseik segítségével. Az oldalak lehetôvé teszik a nemzetközi szintû információcserét, melynek keretén belül a gyerekek egymást jobban megismerhetik a verbális, programalapú, és nem verbális, multimédia eszközeinek felhasználásával.

Az oldalakat Firle Róbert készítette szakdolgozati munkaként [Firle R. 1998], amelyet nemcsak magyar, hanem angol nyelven is el lehet érni, és késôbb más nyelvekre is szándékozunk lefordítani. Az oldalak 3. generációs tervezést tükröznek. Különösen nagy figyelemet fordítottunk az ikonok, a színek és az oldalak útvonalainak kialakítására, amivel a gyerekek eligazodásának megkönnyítését és több platformon való használat megoldását szeretnénk elôsegíteni.

A Mûvelôdésügyi Minisztérium a SULINET programjának keretén belül (http://www.meh.hu/mkm/) célul tûzte ki az iskolák Internethez való egységes csatlakoztatását a következô lehetôségek megteremtésével:

Amennyiben ennek fôbb vonásai az új ÍRISZ program keretén belül is meg tud valósulni, akkor minden magyar iskola megfelelô szintû és teljesítményû gépekhez férhet és az Interneten keresztül aktívan részt vehet hazai és nemzetközi projektekben, cserékben, és kommunikációban.

3. Comenius Logo környezet és eszközök

A Comenius Logo (A. Blaho, I. Kalas, P. Tomcsányi, Comenius Egyetem, Pozsony, 1994, http://logo.edi.fmph.uniba.sk/logo -) nagyon egyszerûen használható Logo környezet, lendületes segítséget nyújtó vizuális felhasználói felülettel, amely a legkisebbek számára is azonnali eszközt biztosít érdekes programok készítéséhez. Ugyanakkor, a Comenius Logo rengeteg haladó eszközzel is fel van szerelve: 4000 teknôc kezelésének lehetôsége, multimédia elemek, vektor funkciók, tisztán átlátható szerkezetek, az eljárások "elrejtésének" lehetôsége, és több mint 300 haladó utasítás, segítségnyújtó anyaggal együtt. Ezek gazdag környezetet biztosítanak gyerekek számára problémamegoldásra és modellezésre ugyan úgy mint játékok készítésére. Ugyanakkor a haladó eszközök, nagyon jól használható szerôi rendszert biztosítanak az oktató jellegû mikrovilágok készítésére. A Comenius Logo már számos országban elterjedt (Austria, Belgium, Brazilia, Bulgária. Csehország, Hollandia, Németország, Görögország, Magyarország, Lengyelország, Portugália, Svájc, Egyesült Királyság) és további országokban is nemsokára bevezetésre kerül (Olaszország, Litvánia). Mindenhol a saját anyanyelvre fordították le az utasításokat, az egész környezetet, és a segédnyagokat. Voltak országok, ahol más néven nevezték el saját lokalizált Logo verziójukat, pl. MultiLogo, SuperLogo, Megalogo, de mindegyiknek az eredete a Comenius Egyetemrôl származó Comenius Logo. Ugyanakkor minden lokalizált változatban érvényesek a közös angol nyelvû utasítások, amelyek használata fakultatív. Ez a lehetôség egy egységes platformot biztosít programok cseréjére a különbözô verziók, és így, a különbözô országok felhasználói között.

A Comenius Logo oktatási erejét felismerve, a Mûvelôdésügyi Minisztérium támogatásával a Magyar Comenius Logo 3.0 verzió is elkészült és az ISZE szervezésében az oktatási alkalmazását elôsegítô tanárképzô tanfolyamok is megszervezésre kerültek országszerte. 1997 márciusától minden iskola kedvezményes áron hozzáférhet a termékhez, amely egy tanfolyam árát is tartalmazza. Nagyon sok iskolában alkalmazzák már ezt a Logo verziót, hiszen az 1998-tól érvényre lépô NAT (Nemzeti Alaptanterv) világosan szorgalmazza az IKT oktatási alkalmazását, az algoritmikus gondolkodás elôsegítését és az elektronikus kommunikáció elsajátításának fontosságát [130/1995 Magyar Közlöny]. A Magyar Comenius Logo verzió egyre népszerûbbé válik, hiszen a NAT-ban felsorolt számos követelmény teljesíthetô felhasználásával. Mivel az informatika tárgy területe meghatározott algoritmizálási készséget követel meg, ugyanakkor a tantervi elôírások meglehetôsen kevés idôt hagynak a követelmények teljesítésére, a Logo jelentôsége határozottan megnôtt. Egyszerû alkalmazása és ugyanakkor a gyerekek körében észlelhetô motiváló hatása miatt azonnali eredményeket lehet elérni vele a gyerekek nagy örömére.

A megfelelô oktatási alkalmazás elôsegítése érdekében számos oktatóanyag készült el és elôkészületek alatt állnak még továbbiak. Logo kurzusokat már szinte minden tanárképzô intézmény tart, amelyben az ELTE élen jár. Itt az 1980-as évek elejétôl a Logo nyelv tanítása és oktatási alkalmazásának kutatása is folyik. A Magyar Comenius Logo 3.0 verzió elkészítése [Kossuth Kiadó, 1997], a tanárképzés számára megvalósított tankönyv [Turcsányiné Sz. M., Zsako L. 1997], és az iskolai használatra készített gyerekeknek szóló könyv [Stuur A., Turcsányiné Sz. M., 1998] is az ELTE-n készült, ahol további könyvek, szakdolgozatok és egyéb oktatási anyagok is folyamatosan fejlesztés alatt állnak. Az elkészült Web oldalak elôsegítik a Comenius Logóval való megismerkedést, különbözô feladatok, projektek elkészítését, meglévô programok kreatív módosításást, azaz iskolai foglalkozásokhoz biztosítanak gazdag anyagot, visszacsatolási lehetôséggel. Egy levelezési lista üzemeltetése teszi lehetôvé az állandó információ áramlását és a tágabb körû információcserét.

4. A Comenius Logo Web oldalak szerkezete

Bevezetô útvonal

Ismerteti a Logót és ennek a verziónak a tulajdonságait, megismerteti a mögötte meghúzódó oktatási filozófiát, beszerzésének lehetôségét és az oldalak használatának célját. Ez a bevezetô útvonal irányít az elágazási ponthoz.

Elágazási pont

Lépésrôl lépésre

Gyakorlatokat és feladatokat tartalmaz, amelyek lépésrôl lépésre bevezetik az érdeklôdôt a Comenius Logo világába. Az anyag szintekre van bontva.

Az elsô szint nem követel semmilyen programozási ismeretet, hanem segítséget nyújt a programcsomaghoz tartozó játékok, logikai programok módosításához, megváltoztatásához. Ötleteket ad arra is, hogy milyen irányban érdemes a programokat változtatni ahhoz, hogy egy más fajta játékos, tanulási környezetet kapjanak. Ugyanakkor új program elemek létrehozására serkent illetve azok cseréjére hívja fel a figyelmet.

Egy egyszerûen használható programsorozat készült el, amely lehetôvé teszi képek, diasorozatok és animációs mesék kreatív megvalósítását. Ezeket a képeket, képsorozatokat, meséket elküldhetik egymásnak a gyerekek, illetve hozzánk beküldve, a Web oldalakról mások is letölthetik, megnézhetik és játszhatnak vele. Ez egyben azt is jelenti, hogy ezeket a programokat más nemzeti Comenius Logo verzión is le lehet játszani, ezzel teremtve egy nemzetközi csere és kommunikációs csatornát a gyerekek és fejlesztôk között. Ezek a rajz és animációs eszközök, illetve a használatukat magyarázó leírások letölthetôek a Web oldalakról (kivéve a Rajz, amely része a programcsomagnak).

Rajz: Egy Logo program, amely lehetôvé teszi az egérrel való egyszerû rajzolást, annak kimentését, illetve a betöltött képek kiszínezését és újra mentését.

Rajzgomb: Egy Logo program, amely a teknôc egy gombsor segítségével történô mozgatását teszi lehetôvé rajzok, rajzsorozatok készítésére, módosítására, és elmentésére. Szöveges mese csatolható a képekhez, a történet kifejtésének elôsegítésére. Az így elkészült diaszerû képsorozatok más Comenius Logo verzióban is megtekinthetôek.

Rajzfilm: Egy Logo program, amely a teknôc egy gombsor segítségével történô mozgatását teszi lehetôvé animációs képsorozatok készítésére, képek, hangok, és hangsorok beillesztésére. Ezek az elkészült animációs mesék is megtekinthetôek más Comenius Logo verziókban.

A következô szintek további feladatokat tartalmaznak és kis játékokat, amelyek csupán egy korlátozott utasításkészlet ismeretét feltételezik. Ezzel az utasításkészlettel meg lehet ismerkedni a gyerekek és kezdô felnôttek részére készült Játék és programozás címû könyv segítségével [Stuur A., Turcsanyiné Sz. M., 1998].

Kincses láda

Amely tartalmazza:

Mikrovilágok

Itt különbözô témákban kísérletezô környezeteket teremtô mikrovilágokat és azok módszertani útmutatóit találhatjuk meg. Ezek a munkák jobbára informatika szakos hallgatók szakdolgozatainak eredményei.

Tanároknak

Útmutatókat, pedagógiai segítséget, módszereket tartalmaz tanárok és szülôk számára.

Aktuális közlemények

Pályázatok hirdetményeit, aktuális rendezvények ismertetôit, és a munkák beküldésének módját, idejét tartalmazza a levelesládánkba.

Galéria

Kiállítás a beküldött munkákból.

Játékok

Kreatív játékok gyûjteménye és azok módosításának, cseréjének módja. (Lsd 5. Comenius Logo csere-bere háló)

A fent említett programok mindegyike használható a nemzeti verziókban (különösképpen a Magyar verzióban), és többségüket átfordítottuk az angol utasításkészletre, hogy bármely nemzeti verzióban használható legyen. A fordítás a kincses ládában található program segítségével készült.

Kilépés

Egy kitölthetô kérdôívet tartalmaz, amely az oldalak használhatóságára kíváncsi a különbözô felhasználók szemszögébôl nézve. Minden megjegyzést és javaslatot szívesen veszünk, oktató jellegû játékok ötleteit és azokra vonatkozó kéréseiket is beleértve. Bárki feliratkozhat a comlista@ludens.elte.hu levelezési listára, hogy új információkhoz hozzáférjen és eszmecseréket folytathasson más felhasználókkal.

5. Comenius Logo csere-bere háló

A Comenius Logo háló összekapcsolni szándékozik fejlesztôt és a tanulót, legyenek azok gyerekek vagy tanárok, még ha különbözô nyelven is beszélnek és különbözô országokban élnek, vagy más nyelven programoznak Logoul.

5.1. Csere-bere országhatáron belül

Az ELTE informatika tanárszakon két féléves tárgy foglalkozik a Logo tantárgyi integrálásával. Az elsô félév alapot ad az általános iskolában alkalmazható tanórák kialakítására a különbözô tantárgyakban hasznosítható témák tekintetében. A [Stuur, A., Turcsányiné Sz. M., 1998] könyv alapján, könnyen megoldható feladatok kerülnek a gyerekek elé, amelyek kevés programozási tudást igényelnek, mégis hatékony megoldást eredményezhetnek. A foglalkozások fô mottója "Készítsünk játékokat!", mégis a NAT-ban szereplô fô fejlesztési követelményeknek eleget lehet tenni és a további fejlôdés útja is nyitva áll. Mindezekkel párhuzamosan a témaként megválasztható tantárgyi környezetek kialakításával egyben a különbözô mûveltségi területeket tanulmányozását is integrálni lehet a foglalkozásokba. Az informatika tanárszakon a félévi beadandó az iskolában jól használható további feladatok megfogalmazása illetve a témák felfedezésére alkalmazható környezet, játékok megalkotása, amelyek csupán az adott utasításkészletet alkalmazzák. Az ezekkel való játszadozás, alkalmazás felkeltheti az érdeklôdést a gyerekekben a program mûködésére, azt a gyerekek könnyen megérthetik, egyszerûen módosíthatják és tovább fejleszthetik. A tanárszakos hallgatók által készített feladatok, játékok és feladat környezetek a Web oldalakra felkerülve hasznos foglalkozásokat sugallhatnak a gyakorló tanároknak és remélhetôleg hasznos és élvezetes órákat is biztosítanak a gyerekeknek.

A második félév oktatási mikrovilágok fejlesztésével foglalkozik, amelynek anyaga jobbára a több nyelvre is lefordításra kerülô [Blaho A., Kalas I., 1998] könyvön alapszik. A hallgatók által készített oktatási mikrovilágok is felkerülnek a Web oldalakra.

Tanárképzésünk fô iránymutatói:

A foglalkozások szervezése, a fenti elvek megvalósulása épülnek:

A követelmények a fentiekkel összhangban lettek kialakítva:

A Gyöngyösi Általános iskola nemcsak számítástechnika szakja miatt ismert mindenfelé, hanem azért is, mert vezetô szerepet vállalt az IKT iskolai alkalmazásában és annak elterjesztésében. Az egyetemünkrôl kikerülô programokat gyakran ôk próbálják ki elsônek. Rendszeresen szerveznek nyílt napot, amelyen a látogatóknak bemutatják az általuk összegyûjtött újdonságokat is. Kapcsolatunk egyre szorosabb az iskolával, így ez utóbbi tárgy lebonyolításában a Gyöngyösi úti gyerekek is bevontuk vezetô tanáruk Mészáros Jutka irányításával. A mikrovilágok feljesztésében így a gyerekek is fontos szerepet vállaltak.

A mikrovilágok fejlesztésének menete a következô: [Abonyi-Tóth, et. al., 1998]:

Minden program felhasználói leírása is megtalálható, és a program módosításának mikéntjére is lehet útmutatót találni, sôt még példákat is a cserélhetô elemekre. Ezzel szeretnénk a gyerekeket motiválni, hogy saját módosított játékaikat alakítsák ki és csere-beréljék az Interneten keresztül. A letölthetô példákkal és ötletekkel is szeretnénk szolgálni a gyakorló tanárokat.

5.2. Csere-bere országhatáron túl

A különbözô országokban terjesztett Comenius Logo változatok kissé eltérnek egymástól, esetleg némely elem vagy játék nem található meg az összes verzióban. De a közös elemek felhasználásával és a közös angol utasításkészlet alkalmazásával a programok nyelvfüggetlenné válnak. Az egyes nyelvjárásokra való áttérést segíti a szintén Comenius Logoban írott fordító (kincses ládában található). Ezek segítségével a gyerekek létrehozhatnak illetve módosíthatnak játékokat, média elemeket, és cserélhetik egymás között akár más nyelven beszélô társaikkal is, a Comenius Logot felhasználva a kommunikáció eszközéül.

A nemzetközi kommunikációt ezenkívül elôsegíteni igyekszik a statikus és dinamikus mese készítô eszközsorozat (Rajz, Rajzgomb and Rajzfilm) is, melynek segítségével különbözô nemzetiségû gyerekek cserélhetnek mesetörténeteket és média elemeket.

6. Milyen tapasztalatokat vonhatunk le ennyi idô után?

Mindenképpen megnôtt annak jelentôsége, hogy a mikrovilág (oktató jellegû program) készítôinek fel kell jól készülniük a témául választott tantárgyakból, és azok tanítási módszereibôl.

Ez a tantárgyi kísérlet is, és más projektmunkánk során véghez vitt hasonló jellegû kísérletek is nyomatékosan bizonyították, hogy a gyerekek bevonása a tervezési és kivitelezési munkába nagymértékben hozzájárul a termék minôségéhez. Részben azért mert a gyerekeknek így a saját szájuk íze szerint jobban odafigyelve lehet kidolgozni a programokat, részben pedig azért mert a teljesítés így nemcsak egy jegy érdekében történik, hanem a gyerekek kielégítése céljából, ami így sokkal nagyobb motivációs erônek bizonyult.

A félévi munkák Web oldalon történô publikálása a tanárszakos diákokra nagyobb felelôsségvállalást hárít, mivel azt bárki letöltheti, kipróbálhatja és megjegyzésekkel illetheti. Ez is serkenti a hallgatót a minôségi munkára.

Mivel a Web oldalakon az elôzô munkák már fent vannak, azokat figyelembe véve kell az új mikrovilágokat kialakítani. Tehát egy állandó fejlôdési vonalat kell követnie a hallgatónak saját hozzájárulásával.

A Web oldalak nyilvánossága hozzásegíti a gyakorló tanárok bevonását is ebbe a tervezô-felhasználló-módosító folyamatba, amely további ötletek gazdagságát is biztosítja.

A kialakított anyagokkal mindenek elôtt a gyerekeket szeretnék kreatív alkotó munkára biztatni, munkáik egymás és külföldi társaikkal való megosztására, valamint a feljesztôkkel való közvetlen kommunikáció kialakítására.

7. Irodalom

130/1995 Nemzeti Alaptanterv, Magyar Közlöny 1995. No.91.

Abonyi-Tóth A., Ambruszter G., Pluhár Zs., Firle R., Turcsányiné Sz. M., Productive ties via Comenius Logo, Procedings of XV IFIP World Computer Congress, Teleteaching’98, Distance Learning, Training and Education., pp. 47-54., IFIP Publication, Vienna-Budapest, 1998.

Blaho A., Kalas I., Learning by Developing, Logotron, 1998.

Firle F., Aktív alkotó tevékenységet elôsegítô Web oldalak tervezése, Szakdolgozat ELTE, 1998.

Stuur A., Turcsányiné Sz. M., Comenius Logo játék és programozás, Kossuth Kiadó, 1998.

Comenius Logo 3.0 (localizálás Turcsányiné Sz. M.), Kossuth Ltd. 1997.

Turcsányiné Sz. M., Zsakó, L., Logo Gyakorlatok, Kossuth Publishing Ltd. 1997.

Turcsányiné Sz. M., Designing LOGO based microworlds for effective learning - A road to improve teacher education, ed. Marshall G., Ruohonen M., Capacity Building for IT in Education in Developing Countries, pp. 163-171., Chapman & Hall, IFIP, 1998.

Turcsányiné Sz. M. Designing Logo Pedagogy for Elementary Education, Proceedings of the Sixth European Logo Conference, pp. 273-283. John von Neumann Computer Society, Budapest, Hungary, August 20-23, 1997., megtalálható még http://caesar.elte.hu/~eurologo/

 



Vissza